Forslag til specialer om dansk byhistorie
Dansk Center for Byhistorie anbefaler følgende emner (blandt mange flere, som vi kommer i tanke om efterhånden. Vi har også tænkt på arkivmateriale o. lign. Det vil vi altid gerne tale nærmere med interesserede om).
Bredt kronologisk og tematisk emne
- Rådhuskælderen 1400-1750 (omtrent) og byens øl – social kapital og kulturel markør
Kodeord: Mad og drikke som magtmiddel og symbol. Råds- og handelsaristokrati - Købstaden som kartografisk projekt
Kodeord: Hvem har opmålt byen og hvorfor? Realisme eller symbolisme? - Købstaden som topografisk projekt – beskrivelser og udgivelser
Kodeord: Hvem har beskrevet byen og hvorfor? Hvad har man lagt vægt på? - Lokalpatriotisme eller statslig kontrol?
- Byen på udstilling
Kodeord: Den permanente byudstilling før og nu. Ideologier, elitekultur, folkekultur, selvforståelse, museumsforståelse - Byens metabolisme: energisystem og ressourceforbrug
Kodeord: Byen som et ”stofskifte” med tilførsel af ressourcer og forbrug af energi: Hvor meget, hvordan og hvorfra?
Middelalderbyen
- Torvet og offentlige rum efter Reformationen
Kodeord: ’Erobringen’ af de tidligere gejstlige områder af byen: hvilke funktioner og bygninger rykkede ind, da klostrene rykkede ud?
Den før-industrielle by
- Industri- og handelsborgerskabets offentlige virksomhed
Kodeord: Velgørenhed, selvforståelse, elitekultur i den tidlige industrialisme. - Udviklingen af en offentlighed i byerne 1800-1900
Kodeord: Lokalpolitik, foreningsliv, demokrati, aviser - Et år i byens offentlige liv o. 1780-1800-1830-1850-1870
Kodeord: Aviser, offentlighedskultur, elitekultur, folkelig kultur - Societets- og foreningsdannelsen ca. 1780-1850
Kodeord: skyttelav, læseselskaber, borgerklubber, frimurere osv. - Omfangen af offentlige investeringer før industrialiseringen
Kodeord: ’Byens bygninger og pladser’, almenvellet som begreb - Hør og lærred: ressource mellem by og land i egnene omkring Aalborg, Hjørring og Thisted Amter samt Randers og Ribe
Kodeord: Økonomiske kontakter by-land, forlagsindustri - Årsager til Randers’ fremgang i søfart og handel 1770-1807
Kodeord: Lokal variation af den florissante handel, lokalt dynasti - De ”private byer” og godsejerbyer (f.eks. Troense, Nibe, Fladstrand, Løgstør o. lign. byer)
Kodeord: Bytyper ved siden af købstæderne - Den retfærdige pris – brugen af pristakster og prisaftaler i teori og praksis
Kodeord: Markedslister, lister over torvepriser, lavskultur, moralsk økonomi - Butik, bod og torv
Kodeord: Kronologi i arbejdsdelingen mellem købmandsgård, håndværkerudsalg, torvehandel og markedshandel - Lavskultur 1750-1850
Kodeord: Interesseorganisation eller standskultur? Social kontrol eller faglig oplæring
Industribyen
- Byens ressourceforbrug
Kodeord: CO², miljøpolitik, land-by omfordeling - By og oplandshandel: nye mekanismer
Kodeord: banker, sparekasser, butikker - Byens arkitektoniske typologi
Kodeord: ”domicilstilen” (banker, sparekasser, kreditforeninger, forsamlingsbygninger), det repræsentative byggeri (teatre, rådhuse, banegårde) - Foreningslivets sociologi
Kodeord: Typer og omfanget af foreninger, socialisering, disciplinering. Foreninger som integrationsfaktor for den tilvandrede del af befolkningen. - Saneringspolitik i udvalgte byer
Kodeord: Boligkommissioner, synet på den moderne by, levevilkår - Byen i 1927
Kodeord: Undersøgelser til Den Gamle Bys nye bydel Den Moderne By, f.eks. detailhandel, marketenderier, gadeinventar, kulturhistorisk dokumentation af udvalgte huse - Byen i 1974
Kodeord: Undersøgelser til Den Gamle Bys nye bydel Den Moderne By, f.eks. detailhandel, kulturhistorisk dokumentation af udvalgte huse, værtshuskultur m.v. - Bymønster og samfundsvækst 1950-1970
Kodeord: Planlægning, vækstfilosofi, industrilokalisering
Afindustrialisering
- Regionale mønstre i byernes afindustrialisering
Kodeord: Industrilokalisering, erhvervsudvikling, globalisering - Sociale konsekvenser af byernes afindustrialisering
Kodeord: Ekskludering / inkludering, gentrification, tilhørsforhold, indvandring - City branding før og nu
Kodeord: Oplevelsesøkonomi, før-og-nu markedsføring, udstillinger