Med biddrag af Kristoffer Jensen, Mikkel Thelle, Jon Stobart, Jakob Ørnbjerg, Kirsten Rykind-Eriksen, Bertel Nygaard, Jens Toftgaard, Michael F. Wagner, Kirsten Linde og Helle Strandgaard Jensen.
'Forbrugets kulturhistorie' forfølger forbruget af varer, oplevelser, rum og medier fra enevældens tid til i dag. Artiklerne spænder bredt fra udviklingen af småbutikker til nutidens store supermarkeder og fra den eksklusive diligencerejse til middelklassens bilferie. Bogen har blik for, hvordan stormagasiner i det sene 1800-tal gav borgerskabet opskriften på det gode liv, mens butikkernes spejlglasvinduer forandrede byens rum, skabte de moderne handelsstræder og vækkede begær hos promenerende forbrugere. Også tv drager, og bogen undersøger 1970'ernes debat om børns forbrug af børne-tv, reklamer og merchandise. For forbrug er ikke blot drømmenes holdeplads, men en kulturhistorisk faktor, der former og udvikler vores liv og samfund.
Fakta om bogen
Forbrugets kulturhistorie - Butik, by og forbrugere efter 1660
Kasper H. Andersen, Kristoffer Jensen og Mikkel Thelle (red.).
Aarhus Universitetsforlag, Den Gamle By og Dansk Center for Byhistorie, 2017.
294 s., hardback, ill.
ISBN 978 87 7184 214 2.